JORNADA SOBRE RENATURALITZACIÓ D’HÀBITATS A CATALUNYA

En els darrers temps s’ha observat a Catalunya una recuperació de la massa forestal, un augment d’efectius de certes espècies com porcs senglars, cabirols, cabres salvatges, o fins i tot de predadors com el llop. És a dir, s’observa un procés espontani de renaturalització dels nostres hàbitats.

Tanmateix hi ha una reducció del pressupost disponible per la gestió de la natura i per accions de conservació de la biodiversitat, que sumat al fet que la gestió del medi natural fora dels espais protegits ha estat gairebé sempre insignificant, cosa que comporta riscos evidents com ara l’empobriment del paisatge, la desaparició dels mosaics agroforestals, la pèrdua de determinats components de la biodiversitat; la proliferació de grans incendis forestals; la dificultat d’adaptació dels ecosistemes a canvis globals (sequeres, plagues, etc.).

Tenint tot això en consideració, hi ha un corrent de pensament que aposta per deixar fer els ecosistemes i intentar ajudar a recuperar processos ecològics més enllà del paradigma clàssic de conservar hàbitats i espècies en localitzacions concretes i argumenta que el retorn de certes espècies emblemàtiques pot suposar un actiu socioeconòmic per generar llocs de feina i oferta ecoturística que pot redinamitzar aquestes zones rurals.

Amb l’objectiu de debatre amb profunditat sobre aquest tema el proper divendres 24 d’abril tindrà lloc a Món Sant Benet (Sant Fruitós de Bages) una jornada sobre renaturalització d’hàbitats organitzada per la Institució Catalana d’Història Natural i la Fundació Catalunya-La Pedrera.

La jornada, que es farà de 10h a 14h, comptarà amb la presencia de Francisco Lloret, Centre de Recerca Ecològica i Aplicacions Forestals (CREAF) i Unitat d’Ecologia, Departament de Biologia Animal, Biologia Vegetal i Ecologia, Universitat Autònoma de Barcelona, Marc Costa, ambientòleg i tècnic de la Fundació del Món Rural, Ricard Farriol, enginyer tècnic forestal i agrícola i cap d’àrea de planificació forestal del Centre de la Propietat Forestal, Oriol Armet, enginyer de Forests i EMBA, gerent del Consorci de les Gavarres, Carme Rosell, doctora en biologia i directora de Minuartia i Miquel Rafa, director de Territori i Medi Ambient, Fundació Catalunya- La Pedrera.

L’assistència a la jornada és gratuïta però cal inscriure-s’hi prèviament trucant al telèfon 933 248 582 o enviant un correu electrònic a ichn@iec.cat fent constar el nom i els cognoms.

Descarrega’t el programa aquí.

One comment on “JORNADA SOBRE RENATURALITZACIÓ D’HÀBITATS A CATALUNYA

1. Garcia Petit, Jordi
    Abril 16, 2015

Benvolguts,

Agrair-vos la invitació a participar en aquesta interessant Jornada. Malauradament un compromís ja contret amb alumnes de la Facultat de Biologia de la UB, no em permetrà poder assistir a la mateixa el proper divendres 24 d’abril..

Us desitjo una jornada exitosa en assistència i debat, per aquest tant engrescador i important tema.

Cordialment,

Jordi Garcia Petit

Director del Parc Natural del Cadí-Moixeró
    Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural

C\ la Vinya, 1 | 08695 Bagà | Tel. 938244151 | Fax. 938244312
    jgarciap@gencat.cat | http://parcsnaturals.gencat.cat/cadi | http://parcsnaturals.gencat.cat/pedraforca | http://www.facebook.com/PNCadiMoixero

This entry was posted on Abril 16, 2015 by in Uncategorized.