El RETORN DEL DUC A ALINYÀ

Duc

Arrel de la col·laboració amb l’associació Adeffa, que du a terme un projecte de cria en captivitat i reintroducció de duc (Bubo bubo), la Fundació n’ha alliberat 4 exemplars a la Muntanya d’Alinyà, d’on havia desaparegut des de fa uns 40 anys, tal com comenten alguns vilatans de la zona.

El duc és el rapinyaire nocturn més gran de les nostres contrades, i la seva desaparició va probablement lligada a la del conill de bosc (Oryctolagus cuniculus) -una de les seves preses preferides-, així com també a la persecució directa i als canvis en els usos de l’agricultura i l’augment de les masses boscoses.

Després del projecte de reintroducció del conill de bosc que s’ha estat realitzant en els darrers anys a la vall d’Alinyà, dels treballs per obrir àrees per recuperar el paisatge en mosaic i de la gestió forestal sostenible que es fa actualment, es donen les condicions d’intentar aconseguir, de nou, la presència del duc a la vall.

Els objectius de retornar el duc a la vall d’Alinyà són diversos. D’una banda, gràcies al seu caràcter de superdepredador, que el situa al capdamunt de la xarxa tròfica, controla les poblacions locals d’espècies de carnívors, afavorint així espècies com el conill i la perdiu roja (Alectoris rufa). D’altra banda, és important recuperar antigues àrees de distribució de l’espècie en zones prepirinenques. I, finalment, s’aconsegueix un augment de la biodiversitat en una vall de per se ben conservada.

Els 4 exemplars de duc alliberats en els darrers mesos a Alinyà, han estat tots ells procedents de l’associació Adeffa, al Berguedà. Abans d’alliberar-los, els polls s’han estat aclimatant al nou hàbitat a través de la metodologia del hacking, que consisteix en agafar polls nascuts en captivitat i col·locar-los en unes infraestructures construïdes (una espècie de volader) per acollir-los i on hi restaran uns 25-30 dies tancats abans de ser alliberats al medi natural. Durant aquest període d’aclimatació, se’ls alimenta primer amb trossos de conill i, els darrers dies d’estada, amb conills vius perquè aprenguin a caçar. Tant la construcció del volader, com l’alliberament d’alguns polls s’ha realitzat amb la col·laboració de voluntariat ambiental.

Esperem que els polls alliberats s’adaptin bé a la Muntanya d’Alinyà, i a mig termini, aconseguir que s’hi estableixi una parella reproductora.

Si voleu saber-ne més, cliqueu l’enllaç per veure el reportatge que en van fer al Programa Espai Terra.

This entry was posted on Juliol 4, 2014 by in Fauna salvatge and tagged , .