FINALITZEN ELS TREBALLS FORESTALS A COLL DE CAN MAÇANA

can Maçana (2)

A primers de gener, s’han enllestit els treballs de millora de la massa forestal de l’Espai Natura Montserrat- Coll de Can Maçana per tal reduir-ne el risc d’incendis i millorar la biodiversitat, en col·laboració amb l’Associació de Propietaris Forestals “Entorns de Montserrat”, la Diputació de Barcelona i el Parc Natural de la Muntanya de Montserrat

Aquestes actuacions estan incloses en el Pla Marc de Restauració i Millora Forestal de l’àmbit de l’Associació de Propietaris Forestals Entorns de Montserrat i sempre sota l’aprovació i revisió del Centre de la Propietat Forestal i d’acord amb el Pla Tècnic de Millora i Gestió Forestal aprovat per a la finca. S’han fet en dues etapes entre l’hivern del 2010-11 i l’hivern 2013-14. En total, s’ha actuat en 40 hectàrees de regenerat de pi blanc i en 24 hectàrees d’alzinar.

Els treballs han consistit a aclarir la pineda de pi blanc que va sorgir després del gran incendi del 1986, per tal d’afavorir l’evolució més ràpida del bosc cap a un estadi menys procliu a tornar-se a cremar. Mentre que el regenerat espontani de pi tenia unes densitats que podien arribar fins a 30.000 peus per hectàrea, la massa, un cop aclarida, ha quedat en uns 1.000 peus per hectàrea. Els arbres s’han seleccionat segons la seva conformació i situació sobre el terreny, afavorint que els arbres puguin créixer més i millor i evolucionar cap a un bosc més madur amb més rapidesa. Sens dubte, en un bosc mediterrani com el de Montserrat, la competència per l’aigua disponible és el factor principal que limita el creixement de la vegetació.

Per altra banda també s’han efectuat les feines de selecció de tanys (peus per soca) d’alzina. A les vessants més humides on l’alzinar ja estava establert i que van resistir bé el pas de l’incendi, calia fer una feina també d’aclarida del nombre de peus de rebrot per cada soca. Degut a la gestió forestal que es feia antigament per extreure llenya i carbó, les alzines havien estat tallades i seleccionades per produir molta fusta (es deixaven molts rebrots que creixien junts). Aquesta estructura, un cop abandonada l’extracció de fusta, és poc aconsellable davant de nous incendis perquè acumula molt combustible i fa difícil separar el sotabosc de les capçades dels arbres. Reduint el nombre de tanys s’afavoreix el seu creixement en alçada accelerant la separació de la capçada del sotabosc.

Finalment, i gràcies a la feina de la brigada del Parc Natural, s’ha aprofitat la feina d’aclarida feta per l’Associació de Propietaris per adevesar dues petites zones de terreny més o menys pla per afavorir la connexió de les poblacions de conill de bosc i l’augment de la població de perdiu alliberades pel Parc. També s’ha aprofitat per recuperar unes antigues feixes a les vores del Torrent de l’Illa com a zones obertes. La creació de zones obertes, ja siguin conreus, pastures o deveses, afavoreix aquestes espècies que acaben sent la presa de rapinyaires i petits carnívors, afavorint el restabliment de la cadena tròfica i dels diferents elements de l’ecosistema natural. A més, en cas d’incendi, actuen com a zones amb poc combustible que en cas de cremar-se redueixen la virulència del foc i contribueixen a frenar-lo. Totes aquestes zones obertes i les que s’havien fet anteriorment es mantenen amb pastura per aturar la successió vegetal que faria que en pocs anys tornéssim a tenir un bosc jove. Amb la pastura, mantindrem les zones obertes com a tal al llarg dels anys i amb un cost de manteniment inferior que fent treballs mecanitzats.

can Maçana (3)

One comment on “FINALITZEN ELS TREBALLS FORESTALS A COLL DE CAN MAÇANA

1. Retroenllaç: Finalitzen els treballs forestals al coll de Can Maçana | Revista Muntanya

This entry was posted on gener 16, 2014 by in Gestió al territori and tagged , .