ELS OCELLS A L’ESTANY D’IVARS I VILA-SANA EL 2013

Anellament Estany d'IvarsL’Estany d’Ivars i Vila-sana és un dels projectes de recuperació d’una zona humida més importants realitzats mai a Catalunya.  L’any 2006, després de més de 50 anys des de la seva dessecació (i de la desaparició dels ocells aquàtics que hi habitaven), es va posar en marxa el procés per a recuperar l’antic estany i es va començar a reinundar la seva cubeta.  Des de l’any 2004 s’està fent un projecte de seguiment per tal d’avaluar el procés de recolonització de la fauna i disposar de dades que permetin avaluar la resposta de l’avifauna a cadascuna de les actuacions que s’hi duen a terme.

Aquest seguiment és fruit de la col·laboració entre la Fundació, Egrell i el Consorci de l’Estany d’Ivars i Vila-sana, i consisteix en un cens mensual de les espècies aquàtiques presents a l’Estany.

Aquests informes permeten valorar la importància de l’Estany d’Ivars i Vila-sana en el context de la Plana de Lleida, obtenir informació sobre la tendència de les espècies reproductores, sobre la hivernada i el pas migratori, etc…

Les dades obtingudes l’any 2013 constaten que l’Estany acull a l’hivern uns 2.000 ànecs cabussons i fotges, xifra que suposa prop d’un 30% dels efectius totals d’aquest conjunt d’espècies aquàtiques a la plana de Lleida. En quant a la cria, a més de les espècies habituals, s’ha detectat per primera vegada la cria de la boscarla mostatxuda.

Més informació a l’Informe de seguiment de l’avifauna 2013, i en l’article Impacte de la recuperació de l’Estany d’Ivars i Vila-sana sobre la població d’ocells aquàtics hivernals a la plana de Lleida.

20130611_Aythya ferina, estany d'Ivars i Vila-sana, (c) Joan Estrada Bonell_013 copia

20130611_aenllament gavià, estany d'Ivars i Vila-sana, (c) Joan Estrada Bonell_006 copia

20130213_GRus grus, estany d'Ivars i Vila-sana, (c) Joan Estrada Bonell_005 copia

This entry was posted on gener 10, 2014 by in Fauna salvatge and tagged , .