OLI D’OLIVA ECOLÒGIC DEL MAS DE PITOIA

El naixement d’aquest oli és fruit d’una iniciativa que el Grup de Natura Freixe va impulsar l’any 2008 en col·laboració amb la Fundació Catalunya-la Pedrera i la Fundación Biodiversidad a la finca Mas de Pitoia, propietat de la Fundació Catalunya-la Pedrera i situada a la reserva Natural de Sebes, a Flix.

L’abandonament de moltes finques, la venda d’olivers centenaris, el canvi de varietats i cultius i dels mètodes d’explotació han significat un notable i progressiu empobriment del territori, amb la degradació del seu paisatge característic i la pèrdua d’hàbitats i biodiversitat, tant als camps de cultiu com a les zones de transició amb els aiguamolls protegits de la Reserva Natural de Sebes.

Aquest projecte es va engegar per intentar revertir aquesta dinàmica i impulsar usos agrícoles i ramaders tradicionals a partir d’una finca model, la finca del Mas de Pitoia, creant una xarxa de bones “pràctiques ambientals” en l’entorn de la zona protegida mitjançant acords de custòdia del territori amb els pagesos de la zona. Les vendes d’aquest oli es destinaran al manteniment del propi espai.

Això ha permès la creació d’una marca de qualitat d’oli ecològic Oli del Mas de Pitoia, amb la què es pretén potenciar l’agricultura ecològica i unes bones pràctiques agràries al territori, incentivant als pagesos de la zona a unir-se a la iniciativa, proporcionant-los noves alternatives per als seus cultius d’oliveres.

A l’oli ecològic del Mas de Pitoia es controla tant el procés de producció de l’oliva, com el posterior d’elaboració de l’oli, realitzant-se tots els processos mitjançant mètodes tradicionals, totalment sostenibles i respectuosos amb el medi ambient. De fet, l’oli ecològic resultant és un verge extra de màxima qualitat, elaborat amb el sistema artesanal més antic: trituració de les olives amb pedres de granit, la primera premsada en fred, i la separació de l’oli i l’aigua vegetal de forma natural mitjançant piles de decantació. A més, les olives utilitzades per a l’elaboració d’aquest oli procedeixen únicament de finques situades a la Reserva Natural de Sebes i Meandre de Flix.

Actualment aquest projecte compta amb el suport permanent de la Fundació Catalunya-La Pedrera i amb la col·laboració del molí artesà Oliflix i l’Ajuntament de Flix.

Foto finca Mas de Pitoia

This entry was posted on Novembre 20, 2013 by in Gestió al territori and tagged , , , , .